vrijdag 4 december 2020

The end of...

Beetje dramatische titel misschien, maar ik werd aan het einde van dit jaar echt even aan het denken gezet. Zoals jullie weten laat ik me al heel wat jaren behandelen en ik heb zo veel artsen, therapeuten, zowel alternatief als regulier geraadpleegd met wisselende resultaten. En eerlijk is eerlijk: ook veel geld kwijt door de jaren heen. Telkens weer hoop op nog wat meer verbetering en verlangen naar hoe ik me ooit voelde. 

Na lang overwegen heb ik besloten om in 2021 mezelf nog te laten behandelen en daarna stop ik met behandelen. 2021 zal in het teken staan van autovaccintherapie en dit is vooral gericht op de Lyme. Nog 1 kans geef ik het om het uit te roeien. Ik heb dit inmiddels geprobeerd met wekenlange anti-biotica, korrels druppels, supplementen, bioresonantie. Noem het op en ik heb het gedaan. Heel vaak in onzekerheid gezeten of de behandelingen wel aansloegen en telkens ging het ook beter, maar dan viel ik, zeker de afgelopen 8 jaar, heel ernstig terug waarin de Lyme terug sloeg en me wekenlang en maandenlang in zijn greep had. Daarna ging de Lyme weer liggen en zo kon ik weer wat leven. Alleen 100% heb ik me nooit meer gevoeld, zoals vroeger zeg maar. Het blijft passen en meten in het leven wat ik aan kan. Verder ben ik getraumatiseerd van de tijden dat Lyme me genadeloos lam legde en ik door de grond ging van de pijn. Hopelijk kan ik daar wel nog iets mee doen, want ik vind het heel lastig om echt iets met mijn leven te doen, omdat ik telkens weer hard terug val.

In 2021 zal ik ook nog wat supplementen blijven nemen voor de darmen. Er liggen nog wat onderzoeken klaar dit jaar en wat daaruit komt zal ik ook nog behandelen. En dit samen met de autovaccintherapie. Ik hoop eind 2021 de autovaccintherapie te hebben afgerond.

Er zijn verschillende redenen waarom ik stop met behandelen. Ten eerste blijkt het zo te zijn dat je Lyme niet helemaal uit je systeem kan krijgen. Het kan dus altijd weer actief worden als bijvoorbeeld je weerstand naar beneden gaat. En als Lyme onuitroeibaar is, waarom zou ik dan blijven proberen het uit mijn lichaam te krijgen? Het is zoals vechten met een monster wat uiteindelijk toch sterker blijkt te zijn. Het geeft ook heel veel onrust in het lichaam wat soms wekenlang aan kan houden. Ten tweede: als ik terug kijk naar tijden dat ik Lyme nog niet behandelde, dus voor 2012, was ik er beter aan toe dan de tijden dat ik wel behandelde. Ik heb zeker betere tijden gehad, maar de terugvallen waren veel heftiger dan voor ik behandelde. Ten derde weet ik nu wel ongeveer wat ik moet doen om mijn immuunsysteem goed te verzorgen. Daarvoor zal ik zeker nog wat levensstijl veranderingen moeten doorvoeren en hier wil ik in 2021 weer meer aandacht op richten. Ten vierde wil ik het geld wat ik in behandelingen stop voor andere dingen gaan gebruiken. Gezondheid komt gegarandeerd op 1 en ik heb er ook financieel alles voor over gehad, maar ergens is de grens gewoon bereikt met wat ik er nog in wil stoppen. Het is het zeker waard geweest, maar veel dingen werken niet of niet goed genoeg en dat voelt op langer termijn toch een beetje als weggegooid geld en die teleurstelling wil ik niet weer telkens hebben. Tot nu toe is Lyme telkens weer actief geworden en is dus nooit helemaal weg geweest, wat dus ook niet mogelijk blijkt. Alleen het onder controle houden van de Lyme is realistisch.

Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan kan verwachten als ik stop met behandelen en vooral aan een gezonde levensstijl blijf werken. Misschien val ik wel heel erg terug, maar misschien krijgt mijn lichaam ook wel rust. Wat ik wel denk, is dat ik meer rust in hoofd krijg, doordat ik niet weer telkens hoop heb dat uiteindelijk dat magische gevoel weer terug komt van hoe ik me ooit voelde voor de tekenbeet. Ik hoop me stabiel te gaan voelen en dan wellicht een opleiding te gaan volgen tot bijvoorbeeld wandelcoach. de aandacht te verleggen van het ziek zijn naar iets anders, werken aan persoonlijke groei. Ik heb door de Lyme door de jaren heen zoveel geleerd over leven dat ik andere mensen daar ook bij kan helpen. Opleiding tot voedingsdeskundige spreekt me ook heel erg aan. Of levensstijlcoach, lijkt me ook wel wat. Maar dit zijn dromen voor later, eerst nog een jaartje door.

De autovaccintherapie lijkt aan te slaan, want ik voel me regelmatig erg onrustig in mijn lichaam. De zwarte randen onder mijn ogen laten zien dat ik flink aan het ontgiften ben. Ik probeer de dagen door te komen met ontspanning, maar dit lukt me mondjesmaat. Zo goed mogelijk eten, lukt me niet altijd, 3 keer per week sporten gaat goed en veel wandelen, en voldoende slaap. Ik weet precies waar de punten zitten waaraan ik nog moet werken! Het gaat met vallen en opstaan. Ik ben op dit moment niet doodziek en ik kan ook wel dingen, maar het is nou niet dat ik s´morgens zeg: O yeah een nieuwe dag, ik voel me goed!

Door mijn aandacht op andere dingen te gaan richten, hoop ik meer uit het leven te kunnen halen dan me alleen maar bezig te houden met ziek zijn. Mijn hele leven vanaf 18 jaar draait om klachten en ziek zijn. Het zal zeker lastig worden om een leven op te bouwen rondom Lyme, maar ik ben het ook zat mijn leven maar telkens op pauze te zetten en geen toekomstplannen te hebben en te maken. Tuurlijk hoop ik niet dat ik weer zo hard terug val dat ik weer vooral in bed of op de bank lig.

Het is zo ontzettend fijn om een soort van plan te hebben. Zeker wat betreft het behandelen: autovaccintherapie en eventueel nog de darmen behandelen met wat nodig is (uitslag volgt nog). En dan alles langzaam opmaken en dan 2022 met een schone lei beginnen met heel veel nieuwe plannen en dromen. Ik heb er zin in!
                             
°I wanna change, but I don't know how
I've been trying to turn my life around
I guess I didn't know if I was happy
I can't pretend, I can't pretend
Been feeling like I don't belong, and I see
I've reached an end°

4 opmerkingen:

  1. Je bent zo sterk Shannon. Dat je al zolang vecht met deze ziekte. Ik hoop heel erg dat je wat rust kan krijgen en je beter voelt als je je behandeling in 2021 stopt. En ik hoop dat de auto vaccin therapie de Lyme er een beetje onder krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al weer bijna 10 jaar geleden, rot om te lezen dat het nog steeds niet beter gaat. Wel fijn dat je doorzet en een plan hebt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heey Bas, dat is lang geleden! Bedankt voor je berichtje! Ja inmiddels achter gekomen dat het behoorlijk chronisch is, maar deze behandeling gaat best goed. Genezen zal het wellicht niet worden, maar hopelijk nog wat meer vooruitgang! Daar ga ik voor! Hoe gaat het met jou?

      Verwijderen