zondag 18 april 2021

Mijn Medical Medium Cleanse to Heal avontuur

Vorige week startte ik met een 9 daagse detox uit het boek van Medical Medium - Cleanse to Heal (boek is verkrijgbaar in engels en nederlands). In deze blog ga ik mijn ervaringen delen en wat het voor me heeft gedaan. Ik ben inmiddels op de helft van mijn autovaccin behandeling en ik vond het wel een goed idee om deze detox te doen. De detox van Cleanse to Heal original 3-6-9 detox is gemaakt voor heel veel ziektebeelden en ook voor Lyme.

Veel nodig!
Eerlijk is eerlijk: je hebt er heel veel boodschappen voor nodig, die dan het liefst ook bio moeten zijn. Dus dat is qua kosten wel echt even minder. Maar ik wilde het zo graag proberen! En ik had er ook wel zin in. Uiteindelijk had ik de koelkast helemaal vol met bleekselderij, citroenen, appels, courgettes, asperges en spruiten (iets wat je heel vaak moet eten).

De 3
De eerste 3 dagen vielen erg mee. Je mag dan nog behoorlijk wat eten. De porties zijn sowieso behoorlijk groot. Je begint de dag met citroen en bleekselderij sap, wat niet lekker en ook niet vies is. Dan mag je lekker fruit, daar ben ik gek op! Daarna komen er steeds vaker gestoomde groenten in voor en dat is niet perse super lekker. Je eet alles zonder olie of andere toevoegingen. Het smaakt daarom allemaal wat kaal. Mja, we doen dit niet voor de lekkere smaken maar door de kracht van de voeding. Je moet behoorlijk wat kruiden gebruiken, dus daar moet je wel van houden. Wat miste ik het zout! En als snel kwamen ook de klachten: lichte hoofdpijn, moe, zwakjes. Ook het eten werd er niet lekkerder op, vooral de lunch, diner en eindeloze salades kwamen me al snel de neus uit. Het ontbijt was wel echt lekker telkens. Maar je wordt wel steeds zwakker, omdat je dus zo aan het detoxen bent.

De 6
Op dag 4 krijg ik echt buikpijn, en al snel kom ik erachter waardoor dat komt. De pitayapoeder blijkt me te zwaar te vallen. Gelukkig mag je een stuk minder nemen en dat doe ik dan ook gelijk. Maar nee, deze dagen zijn niet leuk. De lunch en diner zijn saai. Het enige waar je blij van wordt zijn de appels en dadels. Maar de eindeloze salades en gestoomde groenten... Uiteindelijk lig ik bijna de hele dag plat op de bank, want ik ben heel erg moe. Mijn lichaam is schijnbaar flink bezig! 


De 9
De laatste 3 dagen gaat het niet beter. Ik word zelfs nog meer moe en ik ben er wel klaar mee. Maar opgeven ga ik natuurlijk niet, want ik wil deze cleanse heel graag ervaren. De hoofdpijn, vermoeidheid, zwakheid, duizeligheid, buikpijn blijven zich aanhouden. Ik hou me sterk door te denken dat mijn lichaam flink op aan het ruimen is. Dat blijkt ook, want mijn oude klacht eczeem zet opeens heel erg op. Bleekselderij wordt verder opgevoerd en het eten wordt allemaal nog iets beperkter. De laatste dag is een sapdag en daar verheug ik me erg op, want dan mag je allemaal verschillende soorten fruitsapjes om alle gifstoffen af te voeren. En die dag was echt heerlijk!!

After Cleanse
En toen dacht ik dat ik klaar was, maar er zit ook nog een after cleanse aan vast die ik over het hoofd gezien had. Nog oa geen vlees, olie. Dus dat viel even tegen. Toch heb ik deze 2 dagen nog goed afgerond! Ik dacht: als ik het doe, doe ik het goed!

Conclusie
Het is zwaar. Klachten wisselen zich af en over het algemeen heb ik me 11 dagen uitgeput gevoeld. Nu ik weer 2 dagen normaler eet voel ik me weer wat sterker worden. Ik snap heel goed dat mijn lichaam in de detox vooral bezig is met ontgiften en dat je je daarom ook zo voelt. Daarom heb ik ook doorgezet. Ik heb al heel wat detoxen, vasten, diƫten gedaan om mijn gezondheid te verbeteren, maar dit was zeker de zwaarste. Ik denk dat dat ook komt, omdat ik juist heel veel klachten erbij kreeg terwijl het al niet zo lekker ging. Daarbij eet ik meestal koolhydraatarm en bij deze cleanse eet je juist heel vetvrij. Dat was dus ook nog eens een ontzettende omslag voor je lichaam. Wat deze cleanse heeft gedaan voor de lyme, weet ik niet. Maar natuurlijk is daar alleen deze detox niet genoeg voor. Maar ik denk wel dat als je hem vaker doet, je er wel profijt van kan hebben. Ik kan nog niet zeggen wat ik er nu echt aan heb gehad, omdat ik vooral me minder heb gevoeld tijdens de cleanse. Emotioneel ga je ook behoorlijk naar voelen, maar dat kan ook omdat de gestoomde groenten en salades zo tegenvallen. Het maakt in ieder geval behoorlijk veel los. Lichamelijk en mentaal.

Geen zout: not for me
Ondertussen weet ik dat zoutvrij leven niet geschikt is voor mij. Ik had er ook echt weer last van om opeens geen zout meer te gebruiken, zoals dat tijdens de detox de bedoeling is. Ik was constant licht duizelig wat erg onprettig was. Ik heb ooit midden zomer een maand zonder zout geleefd en toen ben ik omgevallen omdat ik op een gegeven moment al mijn zouten had opgebruikt (door geen zout, hitte buiten, veel beweging en veel water drinken).

Eieren: voorlopig uit mijn dieet
Medical Medium heeft levels met No Foods, voedsel dat wordt afgeraden. Hier staat eieren met stipt op 1. Laat ik nou normaal behoorlijk wat eieren eten. Dit is wel iets wat ik wil gaan veranderen, om eieren eens helemaal weg te laten en kijken wat dat doet. Ik heb dit al vaker gedaan, maar ik wil kijken of het nog iets toevoegt voor me om ze weg te laten.

(Te)veel fruit
Wat ook erg nieuw voor mij was het vele fruit dat je mocht eten. Het begon s'morgens al met fruit en dan door de dag mocht je veel appels. Dit was wel erg lekker, maar lijkt me niet zo verstandig als je bijv een candida hebt. Ook zegt men dat over het algemeen (fruit)suikers en Lyme ook geen goeie combi is. Ik was daarom ook wat nerveus om deze cleanse te doen.

Bleekselderijsap
Ook van de bleekselderij sap heb ik niet direct voordelen ontdekt, maar dat moet je misschien langer doen om resultaat te zien. In de toekomst wil ik dit zeker eens voor een langere periode gaan proberen. Maar ik ben ergens bang dat juist dit de trigger was, dat mijn huid weer helemaal open ging, dus ik wil eerst dat weer laten helen.

Niet nog een keer...
Ik heb deze original cleanse niet als fijn ervaren. Vooral mijn huid speelde ontzettend op, ik heb me constant duizelig, moe en zwak gevoeld. Ik was ontzettend opgeblazen. Ik heb nog geen positieve ervaringen van of na de cleanse. Ik merk, juist nu ik weer vetten mag eten, noten, vlees, olie en zaden, ik me opeens weer een stuk beter voel. Ik snap dat ik waarschijnlijk flink gedetoxed heb en me daarom zo slecht voelde. Ik zal deze original cleanse in ieder geval niet meer doen. Er staan nog meer cleanses in het boek en daar ga ik er vast nog wel eens 1 van doen. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog van medical medium of moet je het langer doen, maar ik vind het jammer dat mijn verwachtingen niet zo zijn uitgekomen. Bij vasten, wat ik eerder deed, voelde ik me daarna goed en was mijn huid heel erg geheeld, maar tijdens deze cleanse had ik het gevoel er zwakker uitgekomen te zijn dan dat ik erin ging.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten